Ja efter en hel dag på mässan värker fötterna som attan på en.

Idag deltog vi i 2 miljöseminarium, jättebra! Det var Universal worldevent som höll i första och det var absolut bäst, vilken grej de gör. Det är ett eventbolag i UK som arbetar för ett hållbart samhälle och miljöcertifikat-inspiererat för event och kunds räkning. Tex har de lyckats flytta en global världskongress från vintern till mitt i sommaren då alla i princip har semester! Detta för att de skulle spara in på energikostnader så som belysning etc. På sommaren är det ljust så de körde utomhus och satt på billiga brassestolar som sedan skänktes till skolor och barnhem. Allt gick att återanvända och alla gäster fick lämna in ett klädesplagg som donation till barn och skolor som behöver kläder att söka jobb i (lite finare kongresskläder så som skjorta, kavaj, kjol osv) de grillade middagarna över öppen eld och på kvällen hade de träfacklor som belysning.

Som aktivitet (ist för lyxig och dyr 5-rätters middag) fick de åka ut till skola och barnhem och tillsammans med dem underhålla och renovera byggnader och skolgård. Detta är nu så populärt att det hela tiden efterfrågas i UK, kunden känner att de vill bidra till samhället och till fattiga när de ska träffas och nätverka. Det fick verkligen en att tänka till när man satt där i Barcelonas största kongresscenter med montrar dyrare än det lyxigaste lyx.

Det blev lunch ute i solen och vi satt och pratade massor, skönt att få slappna av i skallen lite då vi dessutom nätverkat så att skallen snart lossnar på oss. Vi börjar bli kung på det där med att ta kontakt och berätta om oss nu. Folk här vet att Gävle varit på plats utan att vi haft en monter :o).

Det var viktigt att få träffa studenter som studerar konferens och mötesindustri och som sedan ska bli våra medarbetare på något sätt, att få berätta för dem hur vi gör och hur vi arbetar med möten och för ett hållbart samhälle. Viktigt att få träffa ICCA, MPI och alla i Visit Sweden. Dra mig baklänges vad trevligt det varit, för att inte tala om givande! Sedan önskar man att man hade haft en monter på mässan så att allt slit och jobb genererat i affärer så klart. Men nästa år då Gävle CVB ingår i ICCA kan vi arbeta för att delta i mässan framöver, kanske 2013? Men helt klart att "syns man så finns man" är det som gäller!

Jenney och jag har även fått andra saker gjorda här nere, vi har planerat in en del besök och lagt strategi för hur vi ska arbete med kvalitet under 2012. Sedan blev det några samtal hem till bästa Marianne Estassy som är guld värd, hon är stand-in för oss nu när vi är borta och kommer dessutom att vikariera för Jenney under hennes mammaledighet. Hemma sköter Marianne rodret utmärkt, det tackar vi för!

Sen när mässan stängde åkte vi ner mot hamnet för att ta en promenad mot hotellet, genom stan, skönt med luft! Vi hann med lite julmarknad en snabbis på kvällen sen var vi så slut att vi sket i middag och gick och packade och förberedde inför hemfärd imorgon.

Åh vad jag längtar efter min familj nu <3. Jenney och jag känner oss rätt klara med Barcelona och EIBTM nu men det har varit roligt, nytt, utvecklande och framför allt nyttigt. Vi har lärt oss att vi måste synas mer och det kommer vi att göra oxå!

Nu ska jag hoppa in i duschen och sen packa det sista, jobba lite och sedan soooooooova.

Den som trodde att det här skulle bli en nöjestripp trodde fel, vi är faktiskt glada för att vi kom en dag före mässan (bästa priset på resan om vi tog resdagarna och mässan där i mellan) så vi hann se Barcelona och hade tid för att insupa atmosfären och stadspulsen och givetvis roligt att hinna med lite shopping på kvällningen, även om att shoppingen till större del tog plats på ARN flygplats så har det varit roligt att kolla in i alla små söta trånga gränder.

Ett fyrstjärnigt hotell vid Plaza Catalonya

God natt alla fina...

Vilken mässa, vilken puls, stort så det är obeskrivligt och bra!

Jag och Jenney går vilse och förlorar oss i att gå och läsa och spana in allt som händer runt omkring. Att gå vilse i en mässhall trodde jag var omöjligt men inte då, inte när mässhallen är gigantisk! De har till och med Massage Event, för er som inte är vana mässbesökare kan jag tala om att det är folk som ger fot- och nackmassage gratis till alla besökare, inte en två minutare här inte, utan en ordentligt massage på en kvart. Gissa om det är vansinnigt skönt för trötta mässfötter och ryggar som suttit på seminarium. Kan ärligt erkänna att dagens seminarium inte var inriktat för vår verksamhet utan mer för PCOs och CVBs. Men imorgon blir det fullspäckat med seminarium vilket är bra för vi har verkligen haft tid att besöka mässan och alla utställare. Man blir stolt när man ser Visit Swedens monter där vi träffade kollegor från Malmö, Götebort, Stockholm och Linköping, heja er! Vi fick även träffa ICCAs representanter och andra länders motsvarigheter till oss.

Imorgon kommer vi ha siktet inställt på MPIs monter, det är nåt att se fram emot samt att det är tre seminarium om hållbart samhälle, som ett led i utvecklingen mot en ISO14001 och en miljöcertifiering kommer det att bli lite kött på benen.

Bilderna nedan är från en toppendag med bästa teamet, man tackarrrrrrrr!

Jenney, Bettan och jag

Oj då åt man ett gäng sniglar och lite musslor, snälla nån vad tapas är grymt gott!!!

Tove, Jenney och Maria (Tove turistchef Gävle Kommun, Jenney Key Account Gävle Konserthus och Maria på Wallners Buss)

Micke, jag och Peter... här har jag trevligt med Clarion Winns VD Micke och Läkerol Arenas eventchef Peter, god middag med (ja jag vet inte, vi åt konstant i två timmar) tapas på restaurang Paza del Peps (ingen skylt eller nåt vid restaurangen, man gick in i ett "hål/korridor" så kom man rakt in i köket och sen restaurangens matsal). Det bästa jag någonsin ätit. Först champagne och sen förrätt och vitt vin och sen tapas tapas tapas tapas och fisk och efterrätter och konjak i en uppsjö. Så himla trevligt hade vi!
Vi gick förbi en liten saluhallsmarknad på vägen hem, kolla vad serranoskinka!!!

Jag och Jenney i Visit Swedens monter, så fin! Svenskt tenn som gjort tyget!

Ja det här kan man kalla mässervice, fotmassage för trötta fötter!

Fru Kallojärvi kan varmt rekommendera nackmassagen :o)

Ja ni gott folk, det var allt från Barcelona idag. OBS jag är inte dyngrak men jag vet inte hur jag kan rotera bilderna så jag lägger ut dem och ser till att fixa det i efterhand istället :-)

Gracias!

Wow vilken stad, vilken puls, vilken mat och vilken shopping!!! Här finns massor att upptäcka. Vi har haft en fullspäckad dag med resa och shopping. Vi landade kring lunchtid i Barcelona efter en lugn och fin flygning. Dagen känns lång eftersom taxin med bästa Ingela hämtade upp oss redan kl 04.15 på svedens i Valbo, gäsp! Väl framme checkade vi in på hotel Olivia Plaza, vilket hotell, senaste designen och bästa komforten, man tackar! In med väskorna och passa på att kissa innan det är dags att ta en titt på stan.

Mango, Zara, Sephora, Pim Kie och många stora köpcentrum... Så vad är då dagens fynd mån tro?! Jo det blev en foundation Diorskin Forever nr 030 på ARN flygplats samt en Eclat Minute läppbalsam från Clarins. I Barca blev det ett läppstift från Sephora och Black Ups Matifyying Base. In på I am och köpa fjäder-örhängen och på Pim Kie och köpa två skinnjackor, en brun för 100 kr (99kr för att vara petig) och en marinblå för 299 kr. Sen blev det vatten och lite att äta. Vi åt grillad kyckling och tapas och till det, ja så klart en stor stark tack!

Bilder på dagens inköp;

Jenney och jag äter lite tapas, snacka om hungriga och nöjda!

Nu är jag helt färdig efter en rolig dag! Men nog är det lite tillt i skallen på fru Strand och fru Kallojärvi, vi har typ gått i cirklar och till slut kom einstein och einstein på att om vi går rakt frammåt och sen tar vänster så kommer vi nog tillbaka till hotellet, pust och stonk ok då går vi, då utbrister fru Kallojärvi:

-Nämen titta vi står ju utanför hotellet, garv!

Så lite trötta är vi nog efter en hel dags resande och sightseeing.

Här kommer lite bilder på hotellrummet för er som ska till Barcelona kan jag varmt rekommendera Hotel Olivia Plaza på Plaza Catalonya (mitt i smeten med andra ord).

Men jag ser verkligen fram emot när verkligheten börjar imorgon, wow vad spännande med EIBTM mässan!!! Bettan, Tove och de andra har oxå dykt upp på hotellet nu, de gick ut och åt och tog en öl, själva är det kväller nu... god natt där hemma i ett kallt Sverige, nu ska här sovas i ett varmt Barcelona i king size säng, gäsp... zzzzzzzzz